Блог

Screenshot_15.jpg

Роман Куйбіда

заступник голови правління Центру політико-правових реформ, член Громадської ради доброчесності

16

жовтня

2019

Screenshot_15.jpg

Роман Куйбіда

заступник голови правління Центру політико-правових реформ, член Громадської ради доброчесності

Закон про перезапуск судової реформи. Плюси та мінуси.

Парламент ухвалив закон про перезапуск судової реформи, ініційований Президентом.

Плюси:
- формування нової ВККС конкурсною комісією з 3 представників Ради суддів і 3 міжнародників
- створення Етичної комісії (3 члени ВРП /це мінус/ і 3 міжнародники з вирішальною роллю останніх), яка зможе звільнити чинних членів ВРП, а також перевіряти кандидатів у члени ВРП
- Етична комісія також буде дисциплінарним органом для суддів Верховного Суду
- зменшення захмарних зарплат для членів ВРП і ВККС і Верховного Суду до прийнятного рівня
- припинення повноважень чинної ВККС, яка залишала на посадах більшість недоброчесних суддів. Нова ВККС принаймні щодо майже половини суддівського корпусу зможе показати кращий результат.

Мінуси:
- скорочення приблизно удвічі кількості суддів Верховного Суду за неврегульованою законом процедурою, при цьому нема жодних механізмів зменшення навантаження. Люди, які мають справи у Верховному Суді (приблизно 70 000 справ), постраждають від цього найбільше
- повноваження чинної ВККС припиняться повністю, вона не зможе закінчити навіть конкурси, а це означає, що кадровий голод в судах першої та апеляційної інстанцій ще триватиме довго і обіцянка Президента до кінця року заповнити 2000 суддівських посад залишиться невиконаною
- формування нової ВККС і звільнення членів ВРП буде в заручниках сумновідомого Окружного адміністративного суду м. Києва, оскарженням результатів в цей суд і по всіх інстанціях можна внести хаос в цей процес
- склад нової ВККС буде скорочено з 16 до 12, що зважаючи на обсяг роботи не сприятиме швидкому вирішенню кадрових проблем в судовій системі. Тому кадрова проблема не лише не вирішиться, а й поглибиться

Ризикові речі:
- скорочення строків притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності може стати добрим побажанням законодавця, але не реальністю, зокрема й зважаючи на те, що залишилися старі положення закону, які встановлюють триваліші строки
- залучення до відбору кандидатів до нової ВККС і конкурсної комісії, і Етичної комісії, при цьому на створення нової ВККС і Етичної комісії відводиться один і той самий час
- нова ВККС формуватиметься виключно з юристів з не менш як 15 річним стажем (читай: з представників системи, яку треба реформувати)
- необхідність погоджувати процедурні правила ВККС з ВРП теж можна використати для блокування її роботи
- зважаючи на значні мінуси є ризики, що міжнародники не захочуть бути партнерами в імплементації закону, а боротьба з законом буде перенесена в Конституційний Суд і на міжнародний рівень

Висновок

Еклектика хороших і поганих речей. Постійні граблі, на які наступає кожен Президент, бо в процесі впровадження всі погані речі вилазять боком та нівелюють все добре.

В будь-якому випадку треба поборотися за те, щоб цей закон спрацював найкраще.

Цікаве