Аналітика

Screenshot_15.jpg

Роман Куйбіда

заступник голови правління Центру політико-правових реформ, член Громадської ради доброчесності

05

вересня

2019

Screenshot_15.jpg

Роман Куйбіда

заступник голови правління Центру політико-правових реформ, член Громадської ради доброчесності

Висновок Центру політико-правових реформ на проєкт Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування"

Резюме висновку

Законопроєкт містить низку позитивних ідей. Проте запропоновані проєктом заходи лише частково спрямовані на вирішення задекларованих проблем, а деякі заходи виходять за межі предмету регулювання та зазначених проблем.

Без доопрацювання проєкт містить значні ризики посилення політичної залежності суддів та керованості суддівського корпусу.

Так, при справедливій критиці органів суддівського врядування у пояснювальній записці ключову роль у проведенні змін законопроєктом відводиться одному з цих органів – Вищій раді правосуддя. Вона отримає додаткові повноваження затвердити правила формування ВККС, сформувати її склад, затвердити правила її роботи, сформувати Комісію з питань доброчесності та етики. При цьому не передбачена жодна попередня оцінка чинного складу ВРП під кутом зору доброчесності та етики. ВРП відіграла не менш негативну роль у (не)впровадженні судової реформи, ніж ВККС, яку заплановано оновити.

Центр політико-правових реформ підтримує:

  •  перезавантаження ВККС із залученням міжнародних експертів;
  •  запровадження контролю за доброчесністю членів ВРП і ВККС із залученням міжнародних експертів.

Водночас Центр політико-правових реформ пропонує доопрацювати законопроєкт у таких напрямках:

  •  Перед впровадженням інших запропонованих заходів необхідно оновити чинний склад ВРП. Чинний склад ВРП має бути перевірений міжнародними експертами за критеріями доброчесності і етики. Повноваження членів ВРП у разі негативної оцінки мають бути припинені. Таку ж перевірку повинні проходити кандидати у ВРП. Лише після перезавантаження ВРП вона може отримати мандат, передбачений цим законом.
  •  Потрібно дозволити стати членом ВККС не лише юристам, а й іншим особам, що мають бездоганну репутацію і авторитет. Головним завданням ВККС повинна стати перевірка доброчесності і етики суддів та кандидатів у судді. Перевірка знань має бути автоматизована.
  •  Закон має передбачати зміни щодо підвищення прозорості прийняття рішень за результатами кваліфікаційного оцінювання і зменшення дискреційних повноважень ВККС.
  •  До складу Комісії з питань доброчесності та етики повинні входити міжнародні експерти із залученням авторитетних фахівців з незаплямованою репутацією з України, але не члени ВРП, яких Комісія має контролювати. Інакше контроль з боку Комісії не буде безстороннім та ефективним.
  •  Комісія повинна отримати мандат оцінити чинних членів ВРП, включаючи їх минулу поведінку, а її негативні рішення мають бути автоматичною підставою для припинення повноважень тих членів, що не відповідають критеріям доброчесності та етики.
  •  Строк дисциплінарного провадження має бути реалістичним. Потрібно спростити процедуру дисциплінарного провадження без погіршення процесуальних гарантій для його учасників.
  •  Потрібно змінити підхід до формування дисциплінарних палат, передбачивши можливість збільшення їх кількості та залучення до їх роботи авторитетних фахівців з-поза меж ВРП. Це збільшить ефективність дисциплінарних органів.
  •  Мати невеликий, але спроможний Верховний Суд – стратегічно правильна мета. Проте слід відмовитися від скорочення Верховного Суду до впровадження механізмів зменшення навантаження на нього і чітких критеріїв відбору суддів.
  •  Слід вилучити із законопроєкту запропоновані зміни щодо люстрації, надавши перевагу притягненню до юридичної відповідальності тих членів ВРП, ВККС і представників ДСА, щодо яких є відомості про зловживання чи інші правопорушення.

З повним текстом висновку можна ознайомитися ТУТ

Цікаве